
از نظر اسلام به ویژه مذهب شیعه، ازدواج موقت نوعی پیوند همسری است که میتواند سازنده و گرهگشا، یا آسیبرسان و خانمانبرانداز باشد. فیلسوف و مفسر بزرگ قرآن، علامه طباطبایی، در تفسیر «المیزان» مینویسد: «اصل پذیرفتنی در زناشویی، ازدواج دائم است که برای بنا کردن خانواده و به وجود آمدن فرزندان صورت میگیرد و ازدواج موقت یا «متعه» تنها یک راه آسانساز برای جلوگیری از فساد و فحشاست. زیرا انسان به تصریح قرآن در برابر نیروی شدید شهوت جنسی ناتوان است و نیاز طبیعی دارد که همسری انتخاب کند تا بدون نگرانی و از راهی قانونی و شرعی، این میل سرکش را فرو نشاند. حال اگر به خاطر ناداری و تهیدستی و یا دور بودن درازمدت از دیار خود نتواند به ازدواج دائم روی آورد، در منجلاب انحرافات جنسی سرنگون میشود و خود و جامعه را به آلودگی و سرنگونی میکشاند. اینجاست که خداوند با تشریع ازدواج موقت، کار را بر گیرافتادگان در تنگنای شهوت آسان ساخته و آنها را از پلیدی گناه رهانیده است. دردناکانه مسلمانان و حکومتهای اسلامی در طول تاریخ نتوانستند از این ابتکار الهی بهره گیرند و جوامع بشری را از فساد و بیبند و باری نجات دهند.
به گفته دکتر احمد بهشتی در کتاب خانواده در قرآن: «از نظر اسلام، اساس این است که مردان به طور دائم ازدواج کنند، اما اگر ضرورتی پیش آید با یک درجه تخفیف، انسان مجاز میشود به ازدواج موقت روی آورد. از این قانون همه میتوانند استفاده کنند، اما بهتر است هرکسی خود را مورد سؤال قرار دهد که آیا برای او هم ضرورتی وجود دارد که به سراغ ازدواج موقت برود یا نه؟ اگر هدف از ازدواج موقت، تنوعطلبی و چشیدن زنان گوناگون است کار حرامی نیست، بلکه حلال است اما حلال مذموم و منفور! و اگر هدف رفع ضرورت و فرو نشاندن عطش و گریز از زنا و گناه است، حلال است و حلال ممدوح!... وقتی اسلام تمام کوشش خود را از لحاظ برنامهریزی زندگی و مسائل تربیتی و اخلاقی متوجه تحکیم خانواده و دوام و بقای آن کرده چگونه ممکن است به گونهای با مسئله ازدواج موقت برخورد کند که نتیجهاش سست شدن پایههای خانواده و ایجاد دافعه میان زوجین باشد. اسلام برای دلبستگیهای زن و شوهر به یکدیگر زمینهساز است و برای پیدایش گریز و بیمیلی در میان آنها مانع است و به همین جهت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) فرمود: هرگاه یکی از شما متوجه زنی زیبا شود، باید به سراغ همسر خود برود و نیاز و هیجان خود را رفع کند که در واقع، هر دو یکی هستند. یک پرسید: اگر همسر ندارد، چه کند؟ فرمود: چشم به آسمان بیندازد و از فضل خدا سؤال کند.
به یقین، افسارگسیختگی در متعه و سوءاستفاده از قانون متعه، زمینهساز پاره شدن رشته علاقه و دلبستگی زن و شوهر و به سردی گراییدن روابط زوجین است و هرگز اسلام چنین چیزی را نمیپسندد.
نکته مهمی که بسیاری از مردان درباره ازدواج موقت نمیدانند، تفاوت نگاه و انتظار زنان و مردان از رابطه با یکدیگر است .از نظر تکاملی ثابت شده است مردان به دنبال پیوندهای کوتاه مدت جنسی با زنان هستند و زنان از مردان رابطهای درازمدت و عاطفی میخواهند. مرد میخواهد و میتواند با زنی که به تازگی با او برخورد کرده است ارتباطی جنسی و گذرا برقرار کند، اما زن تا مردی را به مدت طولانی نشناسد و به او دل نبندد حاضر به برقراری چنین ارتباطی با او نیست.» از این رو میتوان گفت گرچه در ازدواج موقت هم مرد و هم زن از هم کام میگیرند و لذت میبرند، اما برای مرد بسیار آسان و راحت است که پس از مدتی همسر موقت خود را رها کند و سراغ کس دیگری برود. ولی برای زن که علاوه بر ارتباط جنسی، وابستگی عاطفی پیدا کرده و فکر زندگی همیشگی با همسر را در سر میپروراند سخت دشوار است که با تمام شدن مدت عقد، مرد را رها کند یا بگذارد که او دل را به سر زلف دیگری گره زند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر