نوای وبلاگ


برای استفاده از موزیک بالا در سایت یا وبلاگ خود از کد زیر استفاده کنید صوت بالا متغیر می باشد. ،
برای دانلود کلیپ کامل و تصویری صوت بالا اینجا کلیک کنید

۱۳۸۹ بهمن ۹, شنبه

ازدواج موقت و باکره ها

چند روز پیش در مورد این مسئله با دوستان در وبلاگ یکی دیگر از دوستان بحث های مفصلی داشتیم .حرفهای خوبی مطرح شد که جای بسی تامل و تفکر دارد.
موضوعی بود که نمی شد به آن  در قالب نظرات یک وبلاگ  پرداخت 
تصمیم گرفتم تعدادی از پست های وبلاگ رو به این موضوع نسبتا مهم اختصاص بدم تا شاید یک سری سوالات و ابهامات حل بشود .
اولین مسئله ی که مطرح است این می باشد که آیا دختران باکره می توانند ازدواج موقت بکنند یا خیر ؟؟
 در اینکه دختر باکره می تواند ازدواج دائم یا موقت داشته باشد شکی نیست اما چیزی که مورد سوال هست این موضوع هست که آیا دختر باکره می تواند بدون اذن ولی ازدواج موقت یاد دائم داشته باشد یا خیر ؟
نظر علما دراین مورد بسیار مختلف و متفاوت هست 

نظرات علما را در این مورد می توان به چند دسته تقسیم کرد :
  1. آقایان ؛ سیستانی، خمینی، شبیری: اجازه پدر واجب است
  2. آقایان ؛ فاضل، گلپایگانی، خوئی، اراکی، صافی، مکارم، وحیدخراسانی، خامنه‌ای، تبریزی: بنابر احتیاط واجب، اذن لازم است
  3. آقای بهجت: اذن پدر، تکلیفا واجب است یعنی: اگر اذن نگرفت معصیت کرده است اما عقد صحیح است
  4. آقای صانعی: در عقد دائم لازم نیست اما در عقد موقت لازم است
  5. آقایان نوری همدانی، روحانی، گرامی، حسینی شاهرودی، غروی علیاری، جناتی: اذن پدر لازم نیست!
اما با رجوع به رساله ی هر یک از مراجع با تعداد زیادی تبصره روبرو می شویم از جمله اینکه تعدادی از علما می گویند اگر دختر ترس از گناه داشته باشد و ولی به هر دلیلی اذن ندهد می تواند بدون اذن ازدواج کند یا اینکه اگر دختری ولی خود را در نزدیکی خود نداشت و ترس از گناه داشت می تواند ازدواج کند .البته مبنای این تصمیم گیری ها بر اساس رشیده و بالغه بودن دختر مورد نظر است نه هر دختری 
در واقع اکثر علما بر این امر اتفاق نظر دارند که واجب و یا بنا بر احتیاط واجب، دخترهنگام ازدواج از ولی خود با وجود رشیده بودن اذن بگیرد در واقع شاید خود مراجع هم در این موضوع به یقین و حجت نرسیدند، به همین دلیل به جای واجب شرعی بنا بر احتیاط واجب را بیان نمودند .
اما چیزی که فکر انسان را به خود مشغول می کند این موضوع هست که آیا با وجود شرایطی که در تبصره های همراه با احکام شرعی ازدواج برای دختر بیان شده می توان ازدواج بدون اذن ولی انجام داد یا خیر؟ 


مثلا رهبر معظم انقلاب می گویند :
ازدواج موقت یا دائم دختر باکره بنابر احتیاط واجب باید با اجازه پدر باشد ولی اگر دختر نیاز به ازدواج دارد و خواستگار هم کفو شرعی و عرفی او می باشد و در حال حاضر خواستگار دیگری که واجد شرایط باشد وجود ندارد اذن پدر ساقط است. 

(به مخالفت پدرو تشخیص درست دختر اشاره شده است در واقع این دو شرط اذن پدر را برای ازدواج موقت و دائم ساقط می کند  )

 پس دختر باکره می تواند ازدواج چه به صورت دائم و چه به صورت موقت بدون اذن ولی با شرایطی خاص داشته باشد .
شرایطی که در بالا هم به آنها اشاره کردیم از جمله :
اگر پدر و جد پدری غایب باشند بطوریکه نشود از آنان اذن گرفت و دختر هم احتیاج به شوهر کردن داشته باشدلازم نیست از پدر و جد پدری اجازه بگیرند
ولی باشد و از روی جهل مخالفت و جلوگیری کند در صورتی که دختر رشیده و بالغه باشد و ترس از گناه داشته باشد نیاز به اذن نیست .
و ...
پس نمی توان گفت هر دختری می تواند ازدواج موقت بدون اذن پدر داشته باشد 
اما چرا احکام ازدواج موقت برای دختران باکره با اذن پدر را بیان می کنم به این دلیل است که قالبا دختران یا حتی پسران به هیچ وجه از والدین اجازه برای ازدواج موقت نمی گیرند چرا که ازدواج موقت با اینکه یک حکم شرعی و الاهیست اما عرفا به دلیل فرهنگ سازی غلط مخصوصا برای دختران باکره امری ناپسند به شمار می رود .
پس نتیجه ی کلی از صغرا و کبرای بالا این شد که با شرایط خاص دختر باکره می تواند ازدواج موقت بدون اذن ولی داشته باشد .
حالا ما دختر خانمی داریم که بر اساس شرایطی که در بالا مطرح شد حالا یا با حکم صریح مرجعی مثل ایت الله نوری همدانی یا با تبصره هایی مثل خوف به گناه افتادن تصمیم به ازدواج موقت بدون اذن ولی گرفته است.

سوال اینجاست آیا این دختر خانم حتی با وجود شرایط شرعی و مجاز بودن آن درست است در جامعه ی امروزی تن به ازدواج موقت بدهد یا خیر ؟
همانطور که قبلا هم بیان شد گرچه ازدواج موقت یک امر شرعی و کاملا حلال است اما به طور تقریبا کامل غیر عرفی است و در واقع در جامعه ی امروزی در منظر خانواده ها از زنا هم بدتر شده چون اکثر افراد جامعه آن را نمی خواهند بپذیرند و به انحرافات و آسیب های جدی مثل عمل زنا راغب تر هستند به همین دلیل ازدواج موقت برای یک دختر باکره با وجود داشتن شرایط شرعی مشکلاتی در پی دارد .
اولین مشکل بحث ازاله بکارت است که باز هم متاسفانه بکارت جسمی در جامعه ی ما مهم تر از بکارت روحیست( البته سوتفاهم برای برخی دوستان به وجود نیاد که بکارت جسمی مهم نیست، چرا هست، اما برای تحلیل این مسئله این پست جای مناسبی نیست انشالله در پست های بعدی مفصلا به این مسئله خواهیم پرداخت ) 
و این امر مشکل بی شوهری را برای دختر رقم می زند در واقع دختر با وجود این در مقابل انحرافات و عمل حیوانی و کثیف زنا ایستاده و تن به حکم الاهی داده است اما عرف با آن سر جنگ دارد و قربانی عرف غلط جامعه می شود و شاید این مشکل به خاطر این طرز تفکر باشد که پسرهای جامعه ی ما دختر بدون بکارت را مثل دختری می دانند که بکارتش در عمل جنسی آلوده به گناه از دست داده و جالب است که بدانید در مقابل پسرهای جامعه ی ما علاقه ی زیادی به ارتباط با دختر باکره دارند و حتی برای ازدواج موقت به دنبال دختر باکره می گردند تا زن بیوه و...
و این در واقع ضد و نقیضی است که متاسفانه باز هم عرف و فرهنگ سازی غلط در رفتار جوان های ما ایجاد کرده است .



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر